Hoppa till huvudinnehåll
Alla samlingarProdukter
Google Automated Discounts (GAD)

Google Automated Discounts (GAD)

Uppdaterad igår

Med Google Merchants automatiska rabatter och en kraftfull AI-motor får du hjälp att sätta rätt pris på dina produkter och vinna budgivningar på Google Ads. Funktionen justerar priser och rabatter automatiskt baserat på marknadsdata och efterfrågan, vilket maximerar din synlighet och ökar din försäljning

OBS. Du måste ansöka hos Google för att använda detta. Läs mer här: https://support.google.com/merchants/answer/15152429?hl=sv&visit_id=638696839339236896-3444471363&rd=1#zippy=

Kvalificering och krav

Kontrollera om funktionen passar ditt företag utifrån följande krav innan du bestämmer dig för att delta:

  • Konverteringsspårning med kundvagnsdata. Läs mer om implementeringen här.

  • Du måste ange produktdataattributen [auto_pricing_min_price] och [cost_of_goods_sold] för minst 20 procent av det totala antalet exponeringar i annonsutrymmet. Detta läggs till i ditt produktflöde (Produkter > Produktflöde)


    Kom igång genom att ställa in följande:

    • [auto_pricing_min_price] på <= 95 % av det pris som för närvarande visas för konsumenterna (aktuellt [price] eller [sale_price]) och >= [cost_of_goods] (mer information nedan).

    • [cost_of_goods] måste vara lägre än [auto_pricing_min_price] och 5–95 % av det pris som för närvarande visas för konsumenterna (aktuellt [price] eller [sale_price])

  • Webbplatsintegreringen måste kunna acceptera och respektera Googles produktpriser från Google-genererade JSON-webbtoken.

  • Tillåt att Google visar produkter som har valts för konsumenter med en resultatbaserad ökning på initialt 10 % i 3 dagar och därefter 90 %.

  • Du ansvarar för att säkerställa att din användning av funktionen följer alla lokala lagar och regler som gäller dig och ditt företag.

För att använda funktionen gör på följande sätt:

  1. Installera appen: Börja med att installera appen "Google automatiska rabatter".


  2. Lägg till Google Merchant ID och ställ in lägsta generella marginal: Ange den lägsta marginalen i procent och eventuellt ett påslag på lagervärdet.



    Lägsta marginal i % = Ställ in det täckningsbidrag du vill som lägst vill ha på dina produkter när Google ställer in automatiska rabatter.

    Påslag på lagervärde % =

  3. Välj generell eller produkt-baserad marginal: För en generell lägsta marginal på alla produkter, ange värdet direkt i appens inställningar. För att ange individuell marginal per produkt, justera inställningen på respektive produktkort.

    Vid individuell marginal per produkt =
    1. Installera appen som vanligt och lägg in ert Google Merchant ID.
    2. Gå in på produkten ni vill lägga till automatisk rabatt
    3. Under kolumnen "pris" kan ni välja att lägga till "Automatiskt pris" och ställa in ert lägsta autopris.
    4. Lämnar ni textfältet tomt blir det den generella inställningen som gäller för produkten.

Använder ni er av produktflöde så glöm inte att addera mappning i flödet och addera nedanstående.

  • Lägsta auto pris

  • Kostnad per såld vara



Undrar du över något?
Supporten finns alltid nära till hands på [email protected]

Fick du svar på din fråga?