RFM-kundanalys hjälper dig att förstå dina kunder bättre genom att mäta när de handlat, hur ofta de handlar och hur mycket de spenderat. Med dessa insikter kan du rikta kampanjer, prioritera kunder och fatta smartare beslut kring sortiment och erbjudanden.
OBS: Detta kan ta någon timme innan det är klart första gången man laddat ner appen och gjort sina inställningar.
För att använda kundanalysen och anpassa den efter er verksamhet gör ni på följande sätt:
Ladda ner appen "RFM Kundanalys"
2. När ni har installerat appen, välj "Hantera"
3. Klicka in på "Avancerade inställningar"
4. Bestäm själv vilka regler som ska gälla för Recency, Frequency och Monetary i just din butik.
Recency: Hur nyligen köpte kunden senast? Ange antal dagar sedan senaste köp.
Frequency: Hur ofta handlar kunden? Totalt antal slutförda köp.
Monetary: Hur mycket spenderar kunden? Total spenderat summa i svensk krona.
5. Se kundanalysen på kundkortet.
Gå till kunder -> Tryck in på kundnummer
På kundkortet ser du vilken kundkategori kunden tillhör och vilken RFM den har.
RFM 532:
5: Kunden har köpt inom 30 dagar
3: Det är en återkommande kund
2: Det en småköpare
6. På kundkortet får du tips på vad du kan göra i den kategorin kunden befinner sig i.
I detta fall är kunden "På väg till VIP" och man får då rekommendationer på vad man kan göra för att utveckla ännu mer lojala kunder.
7. Exportera kund-kategori
Klicka på Kunder
Välj kund-kategori -> Tryck på Exportera
TIPS: Exportera ut grupper som du vill arbeta extra mycket med och skapa nyhetsbrev riktade till just denna typen av kund-kategori.
Undrar du över något?
Supporten finns alltid nära till hands på [email protected]