Alla samlingar
Appar
Hur länkar jag Google Ads till GA4?
Hur länkar jag Google Ads till GA4?
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Om du redan har länkat kontona i GA4:s gränssnitt behöver du inte länka dem igen i Google Ads. Du måste dock fortfarande importera konverteringarna – mer om det inom kort.

Här är de nödvändiga stegen:

  1. Klicka på Verktyg och inställningar och klicka sedan på Länkade konton under kolumnen Inställningar.

  2. Klicka på Detaljer framför Google Analytics (GA4) och Firebase.

  3. Du kommer att se alla GA4-konton du kan komma åt och annan information här. Klicka på länken under kolumnen Åtgärder

  4. I nästa uppmaning, kontrollera om du vill importera GA4-målgrupper till Google Ads och klicka på Länk

  5. Och det är allt! Du har länkat båda kontona från Google Ads-gränssnittet. Detta kommer också att återspeglas i kolumnen Status

    Du kan nu även använda dessa konverteringshändelser i dina Google Ads-kampanjer och se dataflödet mellan båda verktygen.


    För att se omvandlingar och andra mätvärden klickar du bara på Aktivera under kolumnen Appar och webbstatistik.

    Detta kommer att återspeglas under statuskolumnen som "Länkad: App- och webbmätvärden aktiverade."

    Oavsett om du väljer att länka från GA4-gränssnittet eller Google Ads är resultatet i stort sett detsamma förutom att processen och inställningarna är något annorlunda.

Hitta Google Ads-data i GA4

Nu är du länkad och kan leta efter Google Ads-data i GA4. I GA4 kan du hitta den på följande platser:

  1. Förvärv → Översikt → Rulla ner lite och klicka på Visa Google Ads-kampanjkort. Kortet låter dig endast se rapporten efter session eller engagerad session


    När du har klickat igenom kortet i skärmdumpen ovan kan du se en omfattande rapport med Google Ads-statistik som klick, kostnad, kostnad per klick och avkastning på annonsutgifter tillsammans med andra mätvärden. Glöm inte att scrolla horisontellt.

    Du kan också välja olika Google Ads-dimensioner som annonsgruppsnamn, sökordstext, fråga och så vidare. Så här ser rapporten ut:


  2. Förvärv → Användarförvärvsrapport → Välj Google Ads-dimensioner. Du kommer dock inte att se annonsrelaterade mätvärden här, tyvärr

  3. Förvärv → Trafikförvärvsrapport → Välj Sessionskampanjdimension. Men detta skulle också inkludera andra kampanjer som taggas med UTM och återigen kommer du inte att se några Google Ads-specifika mätvärden här

  4. Utforskningar – Du kan skapa dina utforskningar för Google Ads och lägga till de mätvärden som är viktiga för dig, samt använda alla segment för att få mer sammanhang.

    Så vilken ska du använda? Det är upp till dig, men den första metoden är tillfredsställande och omfattande om du vill analysera Google Ads i GA4.

    Men om du vill lägga till mer sammanhang genom segment och känna dig lat med att gå igenom Förvärv → Översikt → Klicka på sökvägen till Google Ads-kort varje gång, då skulle utforskningar passa för dig!


Undrar du över något?
Supporten finns alltid nära till hands på [email protected]

Fick du svar på din fråga?