Hoppa till huvudinnehåll
Alla samlingarProdukter
Hur hanterar jag förbeställning?
Hur hanterar jag förbeställning?
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Du kan lägga till förbeställning på en artikel för att t.ex ta in beställningar trots att det är 0 i lager. Där kan du även lägga till en undersida där du informerar om vad förbeställningen innebär.

Följ stegen nedan där vi visar hur man hanterar detta.

  1. Klicka på Produkter

  2. Leta upp produkten i exponeringslistan

  3. Klicka in på Produkten

  4. Scrolla ner till Artikeltyp

  5. Välj Förbeställning

  6. Klicka på Spara

För att ändra texten "Förbeställ nu! Läs mer om förbeställning" så gör du följande:

  1. Skapa en sida där du informerar om förbeställning

  2. Kopiera slugen, dvs det fetmarkerade nedan som står bakom ditt domännamn - exempelvis https://dindoman.se/sv/page/forbestallning

  3. Klicka på Butik

  4. Klicka på Hantera

  5. Välj Hantera översättningar

  6. Klicka på Mer och Hämta systemöversättningar

  7. Sök efter "Förbeställ" i webbläsarens sökfunktion (cmd+f på Mac och ctrl+f på PC) eller scrolla ner till product.pre-order-info

  8. Ändra texten till vad du vill att det ska stå.
    Ska du länka texten så kan du använda dig av följande exempel:

    Förbeställ nu! Läs mer om förbeställning <b><a href="/sv/page/forbestallning">här</a></b>


    Exempel:

För att skapa en förbeställnings-lagerstatus så gör du följande:

  1. Klicka på Kontrollcenter

  2. Klicka på Hantera lagerstatusar

  3. Klicka på Lägg till

  4. Skriv in namnet på lagerstatusen, exempelvis Förbeställningsvara

  5. Klicka på Spara

  6. Klicka på Produkter

  7. Leta upp produkten i exponeringslistan

  8. Klicka in på Produkten

  9. Scrolla ner till Lager-rutan

  10. Klicka in på Lagerinställningar

  11. I rutan för "Vid negativt lagersaldo (0 st och under) så väljer du din lagerstatus Förbeställningsvara

  12. Se till att "Tillåt beställningar vid negativt saldo" är aktiverat om du vill att kunder ska kunna beställa varan trots att den inte finns i lager

  13. Klicka på Spara

När en order som är förbeställning kommer in i admin så kan den ha orderstatus "Restnoterad". Det är helt frivilligt att använda! (OBS. Kräver paket Business)

För att hantera det så gör du följande:

  1. Klicka på Appar

  2. Sök efter Restnoterad

  3. Klicka på Installera

  4. Klart!

När en order kommer in som har ovanstående steg genomfört så kommer den ha orderstatus "Restnoterad"


När ordern är färdig för leverans så klickar du in på ordern och klickar på "Leveransklar".
Då dyker den upp i Nylogistik om den tjänsten används.


Undrar du över något?
Supporten finns alltid nära till hands på [email protected]

Fick du svar på din fråga?